Fick i fotouppdrag att fara till Suntetorps Säteri, en bondgård strax utanför Skövde i Skaraborgs området. Där skulle jag ta reportagebilder för Volvos nya hjullastare, så jag packade med mig blixtar och all utrustning man kan tänka sig för ett fotouppdrag som detta.

Det slutade med att jag bara använde min kamera och ett stort vitt paraply till mina porträtt.

Morgonen var mulen när vi tog bilderna på volvos hjullastaren vilket är perfekt väder för en fotograf, vilket jag kommer ta upp senare här i inlägget. Men när jag skulle ta några porträtt på bonden så började det spricka upp och solen sken igenom starkt men bestämt.

Rena mardrömmen för en fotograf då det skapar hårt ljus men framförallt hårda skuggor under ögonen som leder till ett inte alls så smickrande kisning från bonden jag skulle fotografera. Istället för att rigga upp blixtar så riggade jag bara upp ett stativ och fäste ett 120cm vitt paraply av två olika anledningar. Första för att få ett mjukt ljus där jag kunde dämpa solens ljus drastiskt men det andra och kanske viktigaste ville jag göra så bonden kunde leverera sköna och naturliga bilder som möjligt. Då blixtar har en tendens att göra många nervösa när dem kommer fram.

dubbel01

 

Fotografens bästa väder

Undvik fotografera mitt på dagen då solen står som högst på himlen. Ett fotografs favorit väder (enligt mig själv) är mulet väder, då molnen funkar som en enda stor softbox som ger ett mjukt ljus. Det ger mig bra bilder med bra förutsättningar att redigera. Med jämnt ljus över bilden kan fokusera där jag vill lyfta ljuset i bilden ytterligare eller skugga ner. 

Bjuder på lite fler bilder från den fina bondgården i Suntetorp